ההתפתחות המואצת של מודלי שפה, ו-AI באופן כללי, לא משפיעה רק על היכולת שלנו ליצור תמונות, וידאו ואפילו מוזיקה בבינה מלאכותית, אלא גם על תחומים רבים אחרים. על הכוונת של שינויים משמעותיים אלו נמצא כעת גם תחום החיפוש ברשת. עם תמיכה של משקיעים כמו Nvidia וג’ף בזוס, הסטארט-אפ Perplexity AI זוכה לאחרונה תשומת לב משמעותית, ומוצב כשחקן שמתמודד ראש בראש עם מנוע החיפוש Google.
Perplexity AI – מנוע חיפוש מבוסס AI
Perplexity AI הוא מנוע חיפוש שמציע חוויית חיפוש חדשנית באמצעות בינה מלאכותית. הוא מציג תשובות מיידיות עם מקורות וציטוטים רלוונטיים, תוך שימוש במגוון מודלי שפה גדולים, שהבולט בהם הוא GPT-3.5 המוכר לנו מ-ChatGPT.
בעוד שמנועי חיפוש רגילים, כולל גוגל, מסתמכים בעיקר על אלגוריתמים לסינון ולמיון תוצאות חיפוש, Perplexity AI משלב את היכולות של הבינה המלאכותית להבנה ולעיבוד שפה טבעית כדי להעניק למשתמש תשובות מדויקות ומותאמות אישית, במקום רשימת הלינקים המופיעים בכל חיפוש באמצעות גוגל.
זה מאפשר למשתמשים לתקשר עם מנוע החיפוש באופן טבעי ושיחתי, בעוד שהכלי ממיין את התוכן לפי רלוונטיות ומציג תשובה עם תקציר הכולל ציטוטים ממקורות (בעיקר אתרים ומאמרים), ומאפשר לבצע שאילתות נוספות להעמקה נוספת בנושא ספציפי.
חיפוש מותאם אישית, ותשובות מבוססות בינה מלאכותית
Perplexity AI לא שונה ממנועי החיפוש המסורתיים רק באופן שבו הוא מציג את המידע למשתמש. כחברה השואפת להחליף את תהליך החיפוש המסורתי במודל יעיל יותר של רכישת ידע ושיתוף מידע, פרפלקסיטי כולל עוד מגוון אפשרויות כמו הגבלת החיפוש לתוכן אקדמי, בחירת נושאי חיפוש מתוך נושאים פופולריים בקרב המשתמשים ועוד.
השימוש הבסיסי בפרפלקסיטי הוא ללא תשלום. מנויים בתכנית ה-Pro של Perplexity, שעולה 20 דולרים לחודש, יכולים גם לבחור לקבל את התשובות לשאילתות החיפוש מתוך מגוון מודלי שפה שונים כמו Gemini של גוגל, Claude של אנתרופיק, וכמובן GPT-4 של OpenAI ועוד. בנוסף, יכולים המנויים לג’נרט תמונות ללא הגבלה, ולהשתמש ב-Copilot של Perplexity, שמתחשב בהעדפות אישיות במהלך ביצוע חיפושים.
תכונה שימושית נוספת של פרפלקסיטי היא היכולת להעלות מסמכים או תמונות ולבקש מהמודלים לנתח אותם ולסכם מתוכם מידע. כך, מאפיינים אלו מרחיבים את היכולות המסורתיות של מנוע חיפוש. כל זה בתוך מעטפת של חוויית משתמש שונה ומתקדמת, כאשר המיקוד הוא לא רק במציאת מידע אלא גם בהצגתו בצורה שנוחה ומובנת יותר למשתמש.
הפוטנציאל של Perplexity שעשוי לנגוס בגוגל
עם תמיכת משקיעים מובילים ומימון לא קטן, הסטארט-אפ Perplexity AI נמצא בפיתוח מתמיד, עם עשרות מיליוני משתמשים רק במהלך חודש דצמבר האחרון של 2023. למרות שעדיין לא מדובר בחברה רווחית, הצמיחה המהירה של פרפלקסיטי ממקמת אותו כשחקן חדש בעולם מנועי החיפוש, ובראשם גוגל. עם זאת, כדי לצלוח את המשימה, השלבים הראשונים יהיו למצוא מודל עסקי שיניב לחברה הכנסות וגם להתחיל לנגוס בנתח השוק של גוגל בצורה משמעותית יותר.
בעוד שגוגל נחשב למנוע החיפוש המוביל והמוכר ביותר, Perplexity AI מציג גישה חדשה שעשויה למשוך משתמשים שמחפשים חוויית חיפוש עשירה יותר וממוקדת. ולא רק מענה לשאלות, אלא גם דרך לחקור ולהעמיק בנושאים, מה שהופך אותו לכלי חזק ומשפיע בתחום החיפושים המקוונים.
עם חידושים טכנולוגיים שעלולים לשנות את הדרך שבה אנו מחפשים ומתמצאים במידע בעידן הדיגיטלי, והתמקדות בשיפור חוויית המשתמש, Perplexity AI מציב את עצמו כמנוע חיפוש מבטיח שיכול להביא לשינוי מהותי בתחום החיפוש באינטרנט. הזמן שיעבור יוכל לאפשר לנו לדעת אם הסטארט-אפ יהפוך ביום מן הימים, אולי בקרוב, לאלטרנטיבה העיקרית למנוע החיפוש המוביל בעולם.